Saturday, January 31, 2004

"Malaysia will not implement two systems of administration - Islamic and non-Islamic"

Bernama news agency web site, Kuala Lumpur - January 31, 2004

Prime minister says Malaysia not to implement dual administration systems</span>

Shah Alam, 30 January: Prime Minister Datuk Seri Abdullah Ahmad Badawi said Friday [30 January] that Malaysia will not implement two systems of administration - Islamic and non-Islamic - even though the country is multiracial.Abdullah said that Malaysia upholds one system which suits the various races to rule and develop the country.Development programmes in the country were planned with the full wisdom of the administrators, he said.The prime minister said that the government was...

Tuesday, January 20, 2004

"Like Sailing Against The Wind, We Will Not Progress If We Don't Move Forward" (CNY Message)

Oleh/By : DATO' SERI ABDULLAH BIN HAJI AHMAD BADAWI
PERDANA MENTERI MALAYSIA
Tempat/Venue : PEJABAT PERDANA MENTERI, PUTRAJAYA

Tarikh/Date : 20/01/2004
Tajuk/Title : AMANAT YAB PERDANA MENTERI SEMPENA TAHUN BARU CINA 2004


AMANAT YAB PERDANA MENTERI
SEMPENA TAHUN BARU CINA 2004



1. Saya ingin mengucapkan Selamat Tahun Baru Cina kepada seluruh rakyat Malaysia terutamanya kepada masyarakat Cina di Negara ini.

2. Setelah kita bersama-sama menyambut ketibaan tahun baru 2004 dengan penuh kemeriahan dan keharmonian, kini kita akan bersama-sama meraikan perayaan Tahun Baru Cina dengan penuh rasa muhibah dan dalam suasana yang gilang-gemilang. Inilah istimewanya Negara kita Malaysia. Hari Perayaan semua kaum kita raikan bersama-sama dalam suasana mesra dan terbuka. Kekalkanlah semangat muhibah dan permuafakatan ini kerana saya yakin, inilah yang akan menjadi tunjang kekuatan kita untuk terus menerajui kemajuan dalam dunia yang penuh mencabar ini.

3. Sesungguhnya tahun baru merupakan permulaan kepada perjuangan yang baru. Bertitik tolak dari itu, dengan azam, tekad serta iltizam yang jitu, kita harus sama-sama mencipta perubahan yang memangkin kemajuan bukan sahaja untuk diri kita sebagai individu tetapi juga kepada tanahair yang tercinta. Justeru, saya ingin menyeru kepada seluruh rakyat Malaysia untuk menanam resolusi tahun baru bukan sahaja untuk diri kita sendiri tetapi juga untuk Negara kita ini agar ia akan terus maju, aman dan makmur.

4. Pepatah Cina ada mengatakan, “Ibarat Melayar Menentang Arus, Kita Akan Ke Belakang Jika Tidak Maju Ke Hadapan”. Janganlah kita sekali-kali leka dengan pencapaian dan kemakmuran yang kita kecapi hari ini. Kita tidak boleh alpa dengan pencapaian yang ada tetapi harus terus berusaha untuk mengekalkan apa yang dimiliki, serta mencipta kejayaan dan kemajuan demi kemakmuran bersama. Tahun yang akan datang ini harus lebih berjaya berbanding tahun yang lalu.

5. Hakikatnya, usaha-usaha Kerajaan tidak akan berhasil tanpa sokongan padu dari rakyatnya. Justeru itu, menjelang terbitnya fajar Tahun Baru Cini ini nanti, marilah kita bersama-sama berganding bahu, bersatu hati dan melipatgandakan usaha, tanpa mengira bangsa dan agama, untuk membawa Malaysia ke tahap yang lebih cemerlang, gemilang dan terbilang.

Selamat Tahun Baru Cina.


Pejabat Perdana Menteri
PUTRAJAYA

20 Januari 2004

Friday, January 16, 2004

Malaysian activists test new PM

Last Updated: Friday, 16 January, 2004, 08:15 GMT

Malaysian activists test new PM
By Jonathan Kent
BBC, Kuala Lumpur

Malaysian opposition political activists are launching a series of demonstrations starting on Friday to test the democratic credentials of the country's new leader.

Prime Minister Abdullah Badawi committed himself to allowing a wider range of views to be expressed when he took power at the beginning of November.

In his first speech to parliament as prime minister, he promised to ensure that a culture of democracy thrived in Malaysia.

Abdullah Badawi's first press conference since taking over the premiership
Abdullah Badawi has promised to encourage greater openness
But supporters of Malaysia's jailed former Deputy Prime Minister, Anwar Ibrahim, say Mr Abdullah has been evasive about the issue of allowing political meetings and demonstrations.

Such gatherings in Malaysia require a police permit and these are rarely given to opposition groups.

Under the banner of the Free Anwar Movement and supported by the country's main opposition parties, they are planning to travel around Malaysia in a convoy of cars.

They expect an election to be called at any time and they want to take their message to the people.

A month-long series of events culminating with a mass rally planned for 14 February is intended to test the new climate of tolerance.

Last weekend, police and officials intervened to stop a picnic organised by Mr Anwar's supporters.

In the wake of his arrest in 1998, police regularly used force to break up demonstrations, many of which turned violent.

Wednesday, January 14, 2004

"Open Tender for Contracts"

Open tender for contracts

Kamarul Yunus
New Straits Times
01-14-2004
Open tender for contracts (HL)
Byline: Kamarul Yunus
Edition: Main/Lifestyle; 2*

PUTRAJAYA, Tues. - The majority of government contracts will be decided through open tender in line with on-going efforts to increase transparency, lower the cost of doing business and reduce the possibility of corruption, Datuk Seri Abdullah Ahmad Badawi said today.

The Prime Minister said only "special cases" would be dealt through direct negotiations. However, he did not disclose the criteria for these "special cases".
The open tender procedures would also apply to foreign bids, he said.

Abdullah was speaking at a dialogue with some 450 members of the National ...

Saturday, January 10, 2004

"Walk The Talk"/"Jangan Cakap Tak Serupa Bikin"

Walk the talk, Abdullah tells politicians

Zubaidah Abu Bakar
New Straits Times
01-10-2004
Walk the talk, Abdullah tells politicians
Byline: Zubaidah Abu Bakar
Edition: Main/Lifestyle; 2*
Section: Nation

KUALA LUMPUR, Fri. - Datuk Seri Abdullah Ahmad Badawi today said there was no room in his administration for politicians who did not practise what they preached.

"My New Year resolution is that political leaders under my administration will set good examples in discharging all the duties that have been entrusted to them," said the Prime Minister.
Abdullah said this at the fifth public service premier gathering at the National Institute of Public Administration. Newly-appointed Deputy Prime Minister Datuk Seri Najib Razak was present.

"Walk The Talk"

January 2004: Pak Lah tells politician to ... Walk the Talk.

Friday, January 9, 2004

"Towards A World Class Public Service"

Oleh/By : DATO' SERI ABDULLAH BIN HAJI AHMAD BADAWI
PERDANA MENTERI MALAYSIA
Tempat/Venue : INTAN BUKIT KIARA, KUALA LUMPUR

Tarikh/Date : 09/01/2004
Tajuk/Title : MAJLIS PERDANA PERKHIDMATAN AWAM KE-LIMA


"KE ARAH PERKHIDMATAN AWAM BERTARAF DUNIA"


Assalamualaikum warahmatullahi wabarakatuh dan salam sejahtera


YB Menteri-Menteri


YBhg. Tan Sri Samsudin Osman Ketua Setiausaha Negara


YBhg. Tan Sri Jamaluddin Ahmad Damanhuri Ketua Pengarah Perkhidmatan Awam


Tuan-tuan, puan-puan, para hadirin yang saya hormati sekelian


1. Alhamdulillah, saya bersyukur kehadrat Allah S.W.T. Kerana dengan limpah, kurnia dan innayahnya dapat kita berhimpun pada hari jumaat yang mulia ini. Saya berbesar hati melihat begitu ramai peserta dan tetamu di majlis ini, termasuk para anggota pentadbiran dan anggota perkhidmatan awam. Sesungguhnya, gandingan dan hubungan mesra antara pemimpin politik dan pemimpin sektor awam perlu sentiasa ditingkatkan, kerana kita sama-sama mempunyai tugas dan tanggungjawab untuk membangunkan perkhidmatan awam negara.


2. Majlis ini diadakan pada masa yang sesuai, iaitu pada permulaan tahun baru. Ianya satu masa di mana kita banyak melakukan muhasabah dan membuat azam baru, bagi memperbaiki diri, keluarga dan sumbangan kita kepada masyarakat. Selaras dengan itu, saya ingin menyampaikan azam dan harapan saya terhadap perkhidmatan awam malaysia bagi tahun ini dan bagi masa-masa akan datang. Namun, sebelum kita membuat sesuatu resolusi, adalah wajar jika kita sama-sama meninjau kembali pencapaian perkhidmatan awam sekian lama, agar kita dapat mengambil panduan dan pedoman darinya.


3. Di kalangan negara-negara membangun, perkhidmatan awam malaysia adalah antara yang terbaik dari segi peranan dan sumbangan. Dari dahulu lagi, sewaktu negara mencapai kemerdekaan, kita telah mewarisi sebuah sistem perkhidmatan awam yang agak teratur daripada penjajah. Semenjak itu, perkhidmatan awam telah melalui pelbagai fasa pembinaan dan pembangunan yang pesat, untuk menjadi sebuah perkhidmatan yang lebih sempurna dan moden.

Tuesday, January 6, 2004

"I Have My Own Way" (TV3 Interview)

SOALAN: Kadang kala ada pihak yang menyatakan ada tindakan Pak Lah tidak lagi dan bukan kesinambungan usaha yang dijalankan oleh Tun Dr Mahathir (Mohamad). Apa pandangan Pak Lah?

PM: Ini semuanya ada hubung kait dengan cara bekerja. Kalau dikatakan kesinambungan, apa makna kesinambungan dalam hal ini. Kesinambungan dalam menjayakan misi bagi mencapai visi 2020 itu ada tetapi cara bekerja dan bertindak itu berlainan. Tun Dr Mahathir pun mengakui, katanya "Cara Pak Lah tidak sama dengan saya. Saya cara saya... dia cara dia tetapi dasar berjalan dan keadaan Alhamdulillah, sama." Itulah mengikut kata Tun Dr Mahathir. Saya ada baca laporan daripada Indonesia, kata semua berada dalam keadaan yang baik pada masa ini. Saya juga merasakan keadaan yang baik, saya juga merasai keadaan ekonomi kita dapat dilihat dengan jelas, malah prestasi eksport kita yang lebih tinggi daripada dulu, kita punya `reserve' daripada luar yang begitu tinggi yang dulunya tidak pernah tercapai kini sudah tercapai, banyak perkara yang berlaku dan orang ramai pun saya rasa bila pergi mana-mana, seolah-olah ada satu kemesraan dan sokongan yang diberikan. Jadi yang pentingnya sekarang ini, kita perlu bertindak, walaupun banyak cakap-cakap. Jadi elok juga walaupun ada yang tidak baik yang berkaitan dengan perkhidmatan awam, rasuah, sama ada kaitan dengan keselamatan jalan raya, macam-macam yang kita buat. Nanti orang kata kita cakap saja tapi Pak Lah tidak buat pun.

SOALAN: Stail berbeza, matlamatnya sama.

PM: Ya matlamatnya sama, menggerakkan visi itu berlainan sedikit.

[Source]

"In Most Cases, Crime Arrests Happen in 24 Hours; That's The Police Efficiency That Couldn't Be Exceeded"

SOALAN: Isu kadar jenayah yang meningkat agak membimbangkan seperti jenayah rogol, cabul dan sebagainya.

PM: Sekarang orang sudah rasa marah, dan ada rasa sesuatu perlu dilaksanakan dan tindakan yang lebih keras mesti diadakan sebagai usaha mencegah berlaku, hukuman berat supaya orang takut dan polis perlu tingkatan lagi keupayaan bertindak segera. Tetapi dalam banyak hal juga, Alhamdulillah polis sudah dapat tangkap dalam masa 24 jam, itu satu kecekapan mereka tetapi boleh cekap lagi. Saya cakap dengan Ketua Polis Negara, kita tidak boleh berada di mana-mana dan di semua tempat. Tiap-tiap 10 meter jarak kita kena ada di situ, mana boleh, tak mampu. Yang pentingnya sebaik saja kita dapat berita jenayah itu berlaku, polis mesti bertindak dengan cepat. Bila berlaku, orang yang lakukan jenayah tiada peluang lari. Dengan polis tiada peluang untuk lari, buatlah macam manapun kereta laju ke, dalam masa yang terdekat kena tangkap. Apabila kena tangkap, kita mahu supaya siasatan dibuat dengan cepat dan setelah selesai siasatan, maka penjenayah berkenaan mesti dibawa ke mahkamah untuk didakwa atas kesalahan dan hukuman dijatuhkan. Barulah ada rasa takut. Kalau tidak, dia buat tak ada apalah, 10 tahun cari dia tak jumpa. Dalam 10 tahun itu dia buat berapa kali lagi. Dia buat jenayah bersiri, lepas saja tak pernah ditangkap. Lagi lama dia lagi cekap, dia makin berpengalaman. Ini yang tidak baik, jadi kita kena bertindak cepat. Kalau cepat, maka kita harap ia akan menakutkan. Kecekapan polis untuk bertindak, kecekapan pihak berkuasa dan jabatan lain untuk bertindak dan membawa pesalah untuk diadili di mahkamah dan dihukum jika bersalah, ini satu tindakan yang akan menjadi peringatan, satu penghalang yang akan mengurangkan lagi jenayah. Orang takut nak lakukan kerana polis cekap.

[Source]

"Et tu, Najib?" (TV3 Interview)

SOALAN: Dalam Umno, kalau pelantikan baru menimbulkan perebutan kuasa yang merugikan parti, apakah pelantikan Datuk Seri Najib Razak baru-baru ini menimbulkan masalah yang sama?

PM: Tiada masalah, daripada awal tiada masalah, Alhamdulillah.

SOALAN: Bagaimana Datuk Seri melihat kerjasama?

PM: Tak ada masalah, kita bekerjasama, saya tidak menemui apa-apa masalah.

SOALAN: Adakah pihak yang cuba menonjolkan isu?

PM: Mungkin ada, saya ada dengar pada peringkat awal tapi setelah beberapa kali Datuk Seri Najib sendiri membuat kenyataan-kenyataan tentang dia dengan saya boleh bekerja, dia taat setia kepada saya, maka kalau ada sesiapa nak cucuk dah tak boleh cucuk lagi dah. Kecewalah mereka.

"IPCMC Establishment" (TV3 Interview)

SOALAN: Bagaimana dengan imej polis?

PM: Persepsinya tak begitu membanggakan. Itu persepsinya tetapi dari segi kerja, kalau kita tengok secara objektif, memang polis telah melaksanakan tugas dan tanggungjawab mereka. Kalau polis gagal langsung, tak baik langsung, kita rakyat Malaysia tidak akan menikmati keamanan dan keselamatan. Tidak akan ada `law and order', tidak akan ada lagi peraturan dan undang-undang di negara kita ini. Semuanya dah tak dapat mengawal lagi keadaan. Jadi polis bekerja tetapi saya juga memahami bahawa kerja polis sekarang ini cukup mencabar jika dibandingkan dengan peranan polis pada masa dulu. Sekarang ini mencabar dengan zaman siber teknologi ini yang juga digunakan oleh penyangak dan penjenayah. Mereka pun nak canggih juga. Di samping itu dalam keadaan sekarang ini pun jenis-jenis jenayah seperti jenayah perdagangan berlaku dan polis mesti tahu hendak menyiasat, dan jenayah-jenayah yang membabitkan penggunaan teknologi. Sebab itu polis kena menambah, meningkatkan kecekapan, keupayaan daripada segi alat dan ilmu yang digunakan. Sebab saya cadangkan supaya diwujudkan satu Suruhanjaya Diraja mengenai polis ialah mempunyai tujuan untuk menjadikan Polis Diraja Malaysia (PDRM) lebih lagi berupaya, berwibawa untuk menangani masalah dan cabaran pada masa depan. Saya mengakui ruang untuk baiki ada, jadi soalnya kita sekarang hendak membaiki lagi, bukan sebagaimana sesetengah orang kata Suruhanjaya Diraja ini akan menjadi `police bashing', diwujudkan hanya untuk pukul polis. Bukan begitu, kita hendak supaya ia memikirkan apakah langkah yang boleh diambil supaya PDRM lebih berupaya, lebih berwibawa dan lebih berkesan dalam tindakannya.

Corruption (TV3 Interview)

SOALAN: Dalam banyak hal, Datuk Seri menekankan pembangunan ekonomi. Di samping itu, masalah yang paling ketara, Datuk Seri banyak juga memperkatakan soal rasuah. Apakah pada masa sekarang, Datuk Seri melihat masalah rasuah ini boleh membantutkan perjalanan pentadbiran kerajaan jika tidak dibendung?

PM: Ya, jika tidak dibendung, rasuah akan membawa banyak masalah kepada negara, kepada pentadbiran dan juga kepada swasta. Jika ada rasuah, ertinya kos sesuatu perkhidmatan, kos sesuatu projek yang hendak dilaksanakan akan meningkat dan naik tinggi. Itu yang tidak baik. Yang keduanya pula, jika rasuah itu dibenar ataupun membiak dan menjadi amalan biasa, maka ia juga akan menyusahkan banyak orang, terutama orang yang hendakkan perkhidmatan, hendak memperoleh lesen dan sebagainya, dia tidak ada duit hendak beri sebagai rasuah untuk mempercepatkan pertimbangan kepada permohonan dia untuk mendapat sesuatu. Maka itu jadi tidak baik dan macam-macam sebenarnya kalau cakap pasal rasuah. Mengenai yang tak baik ini saya boleh cakap panjang tetapi semua rakyat Malaysia mengakui bahawa rasuah tidak baik, dan tidak boleh dibenar merebak sampai membawa kepada masalah besar dan membawa kita kepada imej kita yang tidak baik, dan dengan itu menyebabkan orang lari berniaga dengan kita. Pelabur tak suka datang, orang berniaga pun tak suka berniaga dengan kita. Dengan itu maka kita akan menghadapi banyak masalah dan di samping itu amat memalukan.

SOALAN: Apa reaksi pegawai kerajaan sendiri?

PM: Pegawai kerajaan tidak ada bantahan, saya tidak pernah dengar sesiapa tulis surat kepada saya ataupun cakap, ataupun laporan daripada mana-mana pihak yang menentang. Sedikit, sepatah pun tak dengar menentang. Bahkan mereka sama-sama mengakui masalah itu perlu dihapuskan. Yang paling tidak menyenangkan apabila persepsi rasuah itu tebal sehingga menyebabkan imej sesuatu agensi, imej sesuatu syarikat ataupun imej sesuatu jabatan itu jadi tak baik. Yang ini tentulah mereka sendiri rasa resah, jadi kata mereka kalau ada komitmen politik betul-betul nak memerangi rasuah, kami tidak ada masalah untuk memberi sokongan.

SOALAN: Pak Lah pernah bercakap mengenai ikrar diri mengenai rasuah dalam satu majlis.

PM: Ya, saya dah cakap dah, ikrar dah.

SOALAN: Mungkin Pak Lah ada sebut pasal undang-undang banyak manapun kalau tidak ada jati diri.

PM: Ya, yang itu betul. Undang-undang ini kalau kita buat, kalau pun sistem dan undang-undang itu baik tetapi manusia itu jenis yang tidak ambil endah, ataupun dia ada agenda sendiri dan dia ada niat tak baik, maka undang-undang itu tidak akan membawa kesan yang baik kerana orang membantah, orang tak peduli dan di samping itu sistem pun tidak akan bergerak. Jadi saya sentiasa tekankan faktor manusia itu amat-amat penting kerana manusia itulah, faktor itulah nanti yang akan menentukan perjalanan sesuatu sistem sama ada sistem itu akan bergerak dengan lancar dan baik ataupun tidak. Sama ada sesuatu perkhidmatan yang akan diberikan itu baik atau tidak, semuanya bergantung kepada manusia, bukan sangat kepada sistem. Tetapi kalau sistem itu baik dan faktor manusia itu juga baik, maka ia akan membawa kepada hasilnya ialah kecemerlangan. Tetapi kalau sistem itu kurang baik tetapi manusia itu baik, dia masih boleh dapat mengatasi dan membuat penyesuaian bagi menjayakan sesuatu yang hendak dibuat. Tetapi kalau manusia itu tidak baik, apa sistem yang baik pun tidak akan membawa apa-apa kesan.

SOALAN: Masih mengenai rasuah, apakah Pak Lah telah dimaklumkan perkembangan terbaru mengenai Tan Sri Eric Chia, bekas Pengarah Urusan Perwaja Steel, ditahan oleh Badan Pencegah Rasuah (BPR)?

PM: Tadi pegawai saya beritahu, tangkapan telah pun dilakukan.

SOALAN: Apa komen Pak Lah setakat ini?

PM: Apa yang nak saya komen, itu adalah sebenarnya penguatkuasaan undang-undang. Dan kalau berlaku, telah didapati ada kesalahan yang telah dilakukan yang bersabit dengan rasuah, maka tentulah pihak berkuasa akan mengambil tindakan mengikut undang-undang.

Thursday, January 1, 2004

"Work with me to strengthen unity" (New Year's Message)

Work with me to strengthen unity: Abdullah
01 January, 2004

Kuala Lumpur: Calling on the people to build a nation they could all be proud of, Prime Minister Datuk Seri Abdullah Badawi said all Malaysians have the opportunity to participate in the political process, in nation building and contributing to the country’s prosperity.

“I therefore ask you to work with me to strengthen national unity.

“We must protect and enhance the harmony between us, given that we profess different religions, we hail from different ethnic backgrounds, we have different cultures and we speak different languages,” Abdullah said in his New Year message for 2004.

He said Malaysians must continue to value the spirit of tolerance and mutual respect which were the cornerstones of peace and unity.

He called on everyone to strengthen their resilience by adopting noble values, believing in God and respecting the law.

He also reminded Malaysians to “refrain from inventing man-made disasters” that can ruin the nation and destroy the world. Malaysians should be thankful to God for shielding the country from major natural disasters such as earthquakes, volcanic eruptions or typhoons.

“Malaysia is shielded by Allah from such devastations. We are grateful for His blessings. We must therefore refrain from inventing man-made disasters that can ruin the nation and destroy the world.

“It has been clearly proven that these man-made tribulatons, such as extremism, militant activity, war and crime have destabilised many countries and caused untold misery to people,” he said in his message carried by Radio Television Malaysia (RTM).

Referring to the earthquake in Iran which killed more than 50,000 people and destroyed Bam, a historic town in the south-eastern part of the country, Abdullah said with the realisation that Malaysia was fortunate and blessed, the people should come together to safeguard the country’s well being.

He said the people must continue to forge a Malaysian identity based on the unique special character of the various cultures.

Malaysia, which had proven to the world that it was politically stable and prosperous, must strengthen and enhance the stability and prosperity which provided the foundation for a progressive nation, he said.

In the race to amass material wealth or the rush to pursue modernisation, he reminded the people to adopt the ideals of moderation and humanity and to possess high moral values and integrity.

“Malaysians must love the nation and be loyal to it, willing to serve and sacrifice for its cause.

“It is this spirit that provides a nation its vitality and soul and if every Malaysian can fully embrace these values, it is certain that we will build a citizenry and nation that is resilient.

“As the sun rises on 2004, let us collectively resolve to become more knowledgeable, skilled and respected. Let us advance into the new year with a determination to be diligent and committed in securing a future filled with excellence, glory and distinction,” he added. - Bernama